3 lata temu, podobnie jak dziś, trwały zimowe ferie, padał śnieg, a ja byłem bez pracy i zastanawiałem się co dalej.

Wolny czas przeznaczyłem na lekturę książek na temat prezentacji, które kilka tygodni wcześniej zamówiłem na Amazonie. Wśród nich znalazła się The Presentation Secrets of Steve Jobs. How to Be Insanely Great in Front of Any Audience w której Carmine Gallo, rozkładał na czynniki pierwsze styl prezentacji Steve Jobsa. To było naprawdę coś! Przeczytałem ją starannie i dokładnie 20 lutego 2010 r. opublikowałem na jej temat notkę.
Nie zajmowałem się jeszcze wtedy zawodowo prezentacjami, ale od dobrych kilku miesięcy wiedziałem, że jest to droga, którą pójdę. Książka o Jobsie tylko utwierdziła mnie w tym postanowieniu, chociaż z perspektywy polskiego grajdołka profesjonalny świat prezentacji wydawał mi się totalną niszą, a my wszyscy tkwiliśmy w estetyce PowerPointa.
Z mojego punktu widzenia biznes prezentacyjny wymagał połączenia kilku kompetencji i byłem przekonany, że jestem właściwym człowiekiem, na właściwym miejscu i we właściwym czasie. Tymbardziej, że w sposób zupełnie nieoczekiwany pojawiło się pierwsze zlecenie na stworzenie prezentacji…
6 miesięcy wcześniej zrobiłem skok na głęboką wodę i wraz z rodziną przeniosłem się z Warszawy do Gdyni. W Warszawie mieszkaliśmy od 10 lat i zapuściliśmy tam korzenie na dobre. Z Trójmiastem nic nas wcześniej nie łączyło, jednak nadszedł czas na zmianę i to Gdynia miała być naszą Ziemią Obiecaną.

Życiowe doświadczenie pokazuje, że od decyzji niepodjętych znacznie lepsze są decyzję podjęte, chociaż te drugie bywają trudniejsze. Przez kilka miesięcy jeździłem jeszcze do pracy w Warszawie, a potem trafiłem na moment do jednej z firm w gdyńskim Pomorskim Parku Naukowo – Technologicznym.
Jak się szybko okazało, to nie była praca dla mnie, ale zwalniający mnie z pracy Marek Trojanowicz, gdy podzieliłem się z nim moim pomysłem na prezentacyjny biznes, podpowiedział mi, że być może będę mógł komuś pomóc.
Na Expo 2010 w Szanghaju Gdynia miała swoje 5 minut i prezydent miasta potrzebował nietuzinkowej prezentacji. Niemal w tym samym momencie dowiedziałem się, że pojawiło interesujące narzędzie do prezentacji o intrygującej nazwie …Prezi. Możliwość przybliżania i oddalania slajdów, ruch i brak linearnej narracji robił piorunujące wrażenie. Ja przygotowałem scenariusz, a parkowa firma Esy-Floresy pomysłowo zilustrowała całość i tak powstała całkiem niezła prezentacja 😉
W międzyczasie dostałem propozycję pracy. Z jednej strony, byłem przekonany, że idąc za ciosem powinienem wejść w biznes prezentacyjny. Miałem już wcześniej założoną działalność gospodarczą i szkoda mi było czasu na próbowanie chleba z innego pieca. Z drugiej strony, patrząc na tutejszy rynek pracy pomyślałem, że taka okazja może się nie powtórzyć.
Cóż, czasami trzeba podjąć głupią decyzję, aby później już bez zbędnych ceregieli podjąć decyzję trafną. Bogatszy o kolejne zawodowe i życiowe doświadczenia z kilkumiesięcznym opóźnieniem wymyśliłem sobie zawód, dołączyłem do PPNT, wszedłem w świat brawurowych prezentacji i (korzystając z marynistycznych metafor) z czasem odnalazłem w Gdyni swoją przystań i złapałem wiatr w żagle.
Choć estetyka PowerPointa wciąż ma się dobrze, to dużo się w tym czasie zmieniło.
Prezi, który wtedy rozwijał skrzydła, teraz jest popularnym narzędziem. Dzięki swojej prostocie oraz możliwości budowania wizualnych historii stał się przeciwwagą dla PowerPointa. Wielu moich klientów coraz częściej decyduje się właśnie na prezentacje w Prezi, a ja ich do tego gorąco zachęcam.
Bardzo zmieniła się w świadomość twórców prezentacji w firmach czy korporacjach. Swój nieoceniony wkład w prezentacyjną rewolucję wniosły konferencje TED, która wysoko zawiesiły poprzeczkę.
Dziś zamiast oglądania prezentacji chcemy wysłuchać ciekawej historii.
Autorzy prezentacji coraz lepiej rozumieją, że slajdy, rekwizyty to narzędzia, które mają lepiej przekazać komunikat, podkreślić jego wagę, przykuć uwagę i zwiększyć zapamiętywalność. W cenie wciąż to co niepowtarzalne: nasza historia, dobre przygotowanie i nastawienie, umiejętność interakcji i zaangażowania uwagi odbiorców.