Zadanie brzmi: musisz przygotować prezentację.
Co się dzieje w twojej głowie? Panika!
Jak większość ludzi nie lubisz występować publicznie. Dziwi mnie to! Bo czy to nie wspaniałe, że możesz wykorzystać te 5, 15 czy 45 minut, gdy jesteś sam na sam z odbiorcami, aby podzielić się własną wiedzą, przekonać do swoich argumentów czy wizji świata.

Czasami taki występ to Twoje być albo nie być, gdy od tego jak się zaprezentujesz zależy powodzenie biznesu, szczególnie gdy szukasz partnerów, klientów albo inwestorów. Ale pewnie nie cierpisz również PowerPointa, a na myśl, że znowu będziesz układać teksty na slajdach, szukać w sieci obrazków, dostajesz mdłości. Spokojnie, pamiętaj, że to tylko narzędzie, a Ty jesteś autorem i możesz ze slajdami zrobić wszystko, na co masz ochotę.
Przełam tradycyjny styl tworzenia slajdów. Pamiętaj o tym, co dzieje się w głowie odbiorcy, kiedy występujesz i mówisz o rzeczach dla niego nowych.
Twój odbiorca patrzy na Ciebie jak eksperta i oczekuje jasności przekazu, klarowności i konkretnych przykładów. Jeśli przytłoczysz go nadmiarem danych, długą drabinką bulletpointów i poskąpisz ciekawych ilustracji, to niewiele z Twojego przekazu zostanie w jego głowie.
Odwołując się do metafory podróżnik Ediego Pyrka, podczas występu na TEDxWarsaw: nie lej po bokach! Nie trać czasu na zapełnianie slajdów zbędnymi informacjami, których nie zdąży odczytać publiczność, tylko precyzyjnie zaplanuj, co chcesz przekazać, i napisz to dużym, wyraźnym fontem na czytelnym tle.
Zła wiadomość dla Ciebie: musisz się sporo napracować, aby przygotować precyzyjne komunikaty i ciekawie je zilustrować (czasami wystarczy samo zdjęcie).
Dobra wiadomość dla odbiorcy: będzie Ci wdzięczny, że przekazałeś mu na slajdzie konkret i pozwoliłeś skupić się na tym, o czym mówisz. Dzięki temu zapamięta Twój przekaz. Przygotuj się do wystąpienia i przećwicz je kilka razy, co jest ważne szczególnie gdy czas jest mocno ograniczony (np. 5 minut).
Aha, podczas prezentacji chętnie korzystaj z metafor, świetnie przemawiają do wyobraźni i łatwo je zapamiętać.