Nadużyłem cierpliwości publiczności, przekraczając 5 minut wystąpienia. Świadomi tego słuchacze byli jednak ciekawi zakończenia? Dlaczego?
Ludzką ciekawością rządzi prosty mechanizm. Gdy zainteresujesz odbiorcę tematem dzieląc się tylko częścią historii, będzie chciał poznać resztę. Powstała luka w wiedzy (knowledge gap) jest źródłem ciekawości i domaga się wypełnienia.
Wiesz o tym, gdy oglądasz z wypiekami na twarzy film lub czytasz książkę chcąc poznać zakończenie. Reklamę teaserową i zwiastuny filmowe wymyślono po to, aby wywoływały zainteresowanie i chęć poznania całości. Większe emocje wywołuje sport, gdy do samego końca trudno przewidzieć kto wygra.
Umiejętne włączanie ciekawości to również sposób na lepsze opowieści podczas prezentacji, prowadzenia lekcji czy wygłaszania kazań.
Co ja zrobiłem? Zapisałem wcześniej na tablicy litery i liczby związane z tematem, po połączeniu przyjęły kształt będący konkluzją wystąpienia. Zagadka się wyjaśniła, a luka ciekawości domknęła.
[993 znaków]
21.10.2015